Olimp
09 - 12.10.2009

Olimp je prirodni i istorijski spomenik Grčke. Po predanjima je Olimp planina bogova. Planinski venac se prostire neposredno uz obalu Egejskog mora. Sa juga je oivičen Tesalijom, sa severa Egejskom Makedonijom. Pravac prostiranja planinskog venca je sever-jug. Najviši vrh Olimpa je Mitikas(2918m). Pored Mitikasa, preko 2900m su Skolio(2911m) i Stefani(2909m). Uobičajeni pristup najvišim vrhovima Olimpa je iz Litohorona i Prionija. Sa severne strane je planina dosta nepristupačna mada je sa zapada moguć uspon iz Kikinopolisa. Zbog svoje mitologije i lepote Olimp masovno posećuju turisti, ljubitelji prirode i planinari.

I ove godine je održan tradicionalni izlet na Olimp. Pored Pobedaša, Beogradskih i Srpskih planinara, grupu su sačinjavali i planinari iz Rijeke i Sarajeva. Noćnom vožnjom uz usputna zadržavanja stižemo u Solun. Malo smo se podsetili na grad gde se ranije redovno odlazilo radi šopinga. Uobičajena gužva nije nam ostavila više prostora za razgledanje grada. Nastavljamo ka Paraliji. U Paraliju stižemo i smeštamo se na starom mestu kod gospođe Olge. Vreme je mnoge učesnike izleta nateralo na sunčanje i kupanje. Za ovo doba godine izvanredni uslovi. Naveče se šetamo po polupraznom gradu.Mnoge radnje su zatvorene.Grad se očigledno priprema za odmor od letnje gužve i vrućine.
Sutradan smo, pre podne iskoristili za razgledanje grada, sunčanje i kupanje. Popodne krećemo ka Litohoru i Prionima. Kratko smo se zadržali u Litohoru, radi fotografisanja i krenuli autobusima ka početnoj stanici za uspon na Olimp.

Na parkiralištu gužva svi se vraćaju sa Olimpa, nedelja je. Pripremamo se za polazak i krećemo u dugačkoj koloni. Prva pauza nakon jednog sata pešačenja je kod suve česme. Nastavljamo dalje sa usponom. Vreme idealno za pešačenje.

Posle druge kraće pauze, prvi planinari stižu u dom za tri sata. Za danas je ispunjen plan. Stiže osveženje i razmeštaj po sobama. Rano smo otišli na zasluženi odmor. Čeka nas naporan dan.

Ustali smo rano pre izlaska sunca. Na kraju doline Kiklopa svetlucaju sijalice usnulog grada. Krenuli smo na uspon po mraku.

Nakon stotinak metara razdvajamose u dve grupe. Jedna grupa je za prvake uspona na Olimp, a druga za ljute planinare, kojima je uspon na Olimp možda i dosadan. Prvu grupu je poveo Dule. I on je po prvi put na Olimpu.

Duletova grupa je u 7 sati iz doma A koji se nalazi na Balkonima (2100m).Vreme je bilo sunčano, ali je duvao jak vetar tako da nismo pravili mnogo pauza. Grupa od 23 planinara je bila kompaktna sem na samom početku kada se malo razvukla. Na Skalu(2866 m) smo stigli oko 9 sati i 30 min. Posle kraće pauze nas 20 je krenulo na Mitikas (2918).

Kretali smo se oprezno markiranom stazom i svi izašli na Mitikas oko 10  sati i 30 min.Tu smo se zadržali 20 min. Sa vrha smo videli Vladinu grupu koja je popela Stefani.Posle odmora i fotografisanja vratili smo se na Skalu u 11 i 30min.

Tada je veći deo grupe krenuo nazad u dom A, a nas 7 je krenulo na Skolio (2912m) koji je tada već bio prekriven  maglom. Na Skolio smo stigli brzo i posle kraćeg zadržavanja krenuli ka domu A . U dom smo stigli oko 14 sati. Tu smo se okrepili spakovali stvari i krenuli ka Prionima (1050m) gde nas je čekao autobus

Vladina grupa je krenula ka Planinarskom domu C i Stefaniju.  Zastajkujemo na prvom jutarnjem suncu.Staza se podvlači ispod Olimpa. Tiho je bez vetra. Osetili smo oktobar tek na prevoju.

Za nešto malo više od dva sata dolazimo u dom. Dom je zatvoren ali predvorje ovoreno.Odmaramo se na kratko i nastavljamo preko sipara do podnožja kuloara koji vodi na Stefani.

Višak stvari ostavljamo i kuloarom izlazimo na zaravan. Dalje samo naj spretniji. Postavili smo gelender za završni uspon. Jak vetar nas je naterao da budemo krajnje oprezni i da se nezadržavamo previše na vrhu. U isto vreme je i prva grupa izašla na Mitikas.

Ponovo niz kuloar do odložene opreme i ponovo uspon kuloarom, ali sada na Mitikas.

Već smo se malo oslobodili i veoma brzo stigli na vrh. Plašili smo se vetra na vrhu koga za divno čudo nije bilo. Ponovo fotografisanje sa zastavama i čestitanje. I u ovoj grupi su bili Olimpijski početnici. Vreme se promenilo. Gusti oblaci su nadirali sa severozapada. Ponovo se spustamo niz kuloar na kružnu stazu koja nas dovede do polazne tačke današnjeg upona. Malo smo se okrepili u domu i nastavili ka autobusu. Stižemo u prvi mrak presvlačimo znojavu opremu malo se tušnuli hladnom vodom i krenuli ka Litohoru gde nas je sačekao ostatak grupe.

Uz kraće pauze stižemo u tek probuđeni Beograd. Još jedan Olimp se uspešno završio.